Originele artikel op NHD: https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20210806_12655860
De gemeente Hollands Kroon koos er in juni 2016 voor om met Incluzio in zee te gaan. Na vijf jaar is wethouder Mary van Gent nog steeds blij met dit inmiddels ’houten huwelijk’.
„In 2015 werkten we met 123 zorgaanbieders”, weet Van Gent zich nog goed te herinneren. „Jaarlijks waren we vierduizend uur kwijt aan administratie en rompslomp, omdat we met zoveel partijen te maken hadden. Dat was dus vierduizend uur die niet naar de zorg gingen. Dat moest slimmer worden aangepakt en geregeld.”
Incluzio kwam als ’hoofdaannemer’ het beste uit de bus. Bij de keuze keek Hollands Kroon niet naar wie de goedkoopste aanbieder was. De verhouding tussen prijs en kwaliteit was het belangrijkste.
Samenwerking
„De samenwerking heeft ons gebracht wat we ervan hoopten”, aldus de wethouder. „Er is minder administratie en daardoor kan er dus meer geld naar de zorg. Zelf hebben we nu vier grote wijkteams die veel zelf doen en de specialistische zorg regelen.”
Zij roemt de samenwerking. „Er wordt dure zorg voorkomen. Maar dat is niet het belangrijkste. Zo is er bijvoorbeeld in vijf jaar tijd maar een kind uit huis geplaatst. Gewoon doordat er goede hulp wordt geboden kunnen kinderen in hun eigen omgeving blijven wonen.”
Verantwoording
Van Gent geeft aan dat het in het begin wel lastig was. „We gaan tegen de stroom in. We zijn de eersten die op deze wijze omgaan met het verlenen van zorg en we zijn nog steeds de enige gemeente. Maar we geloofden vanaf het begin in dit concept. Waarbij veel verantwoording bij de betrokkenen – de mensen om wie het gaat – werd gelegd.”
Wat is er dan zo anders? „Er wordt aan inwoners gevraagd wat ze nodig hebben. Ze denken en werken mee aan een oplossing in plaats van dat er iets over hen wordt beslist en uitgestippeld. Daardoor worden ze meer in hun waarde gelaten en dat betaalt zich uiteindelijk ook uit. Dat is wat je mensen gunt.”